Bahnmuseum Albula
Zeitreise zu den Bahnpionieren
Mehr erfahren
Cun noss trajects da muntogna singulars, cun il Patrimoni mundial da l’UNESCO, cun il Glacier Express ed il Bernina Express garantin nus dapi il 1889 per aventuras da viafier fascinantas a travers il Grischun. Ins na po betg pli s’imaginar ina da las pli bellas cuntradas da la Svizra senza nossa viafier cun renum mundial. Quai che ha entschavì il 1889 cun l’avertura dal traject da Landquart a Claustra è oz ina rait da lingias da 385 km enamez l’auta muntogna svizra. Integradas armonicamain en la natira selvadia, contribueschan las lingias da viafier e las construcziuns d’art a l’attracziun dal Grischun.
L’onn 1888 han ils piuniers da viafier grischuns realisà lur idea d’ina viafier da muntogna. Sin l’iniziativa da l‘Ollandais Willem-Jan Holsboer han els fundà la viafier a binaris stretgs Landquart-Tavau SA. Anc il medem onn vegn fatga l’emprima badigliada, il 1889 vegn averta la lingia da viafier Landquart – Claustra. Già il 1890 circuleschan ils emprims trens a vapur da Landquart a Tavau. Pli tard suondan ils trajects a San Murezzan, Mustér e Scuol-Tarasp. Grazia a las fusiuns cun la viafier d’Arosa e dal Bernina è creschida la rait da lingias.
Mo 25 onns pli tard era construida quasi l’entira rait da lingias da la Viafier retica. Cun ils onns è la Viafier retica sa sviluppada vinavant, è dentant adina restada fidaivla a ses intent da colliar ils pli bels lieus en las muntognas cun lingias da viafier fascinantas. Il tunnel dal Veraina ha ina lunghezza da 19 042 meters ed è vegnì avert il 1999 sco ultim engrondiment dal traject.
1889 | Avertura dal traject Landquart – Claustra tras la viafier a binaris stretgs Landquart-Tavau (LT) |
1890 | Avertura dal traject Claustra – Tavau |
1895 | La LT sa numna a partir dad ussa «Viafier retica» |
1896 | Avertura dal traject Landquart – Tusaun |
1903 | Avertura dal traject La Punt/Reichenau – Glion |
1904 | Avertura dal traject Tusaun – San Murezzan |
1907 | Avertura dal traject Bellinzona – Mesocco |
1908 | Avertura dal traject Samedan – Puntraschigna |
1909 | Avertura dal traject Tavau – Filisur |
1910 | Avertura dal traject San Murezzan – Tirano (viafier dal Bernina) |
1912 | Cumpra da l’emprima locomotiva electrica; Avertura dal traject Glion - Disentis/Mustér |
1913 | Avertura dal traject Bever – Scuol-Tarasp |
1914 | Avertura dal traject Cuira – Arosa (viafier Cuira – Arosa) |
1922 | Terminaziun electrificaziun da la VR |
1930 | Emprim viadi dal Glacier Express San Murezzan – Zermatt |
1942 | Fusiun da la VR cun la viafier Cuira-Arosa; Fusiun da la VR cun la viafier Bellinzona-Mesocco |
1943 | Fusiun da la VR cun la viafier dal Bernina |
1973 | Introducziun dal Bernina Express |
1979 | Relaziun cun il Hakone-Tozan-Railway (Giapun) |
1982 | Avertura dal tunnel da basa Furca (colliaziun da tut onn Glacier Express) |
1989 | La VR festivescha ses giubileum da 100 onns. Per festivar l’onn survegn la VR ina nova cumparsa ed ils trens èn uss cotschens |
1997 | L’electrificaziun dal traject Cuira - Arosa vegn midada da 2 400V current cuntinuà sin 11 000V current alternant |
1999 | Avertura dal traject Claustra - Lavin/Susch (tunnel dal Vereina cun transport d‘autos) – emprima prolungaziun da traject dapi il 1914 |
2003 | Serrada dal traject Bellinzona – Mesocco |
2008 | Las lingias da l’Alvra e dal Bernina vegnan recepidas en la glista dal patrimoni mundial UNESCO |