Istorgia

Dapi il 1889 en viadi fascinant e different

Dapi il 1889 tutga la Viafier retica tar il Grischun. Ins na po betg pli s’imaginar ina da las pli bellas cuntradas da la Svizra senza la viafier cun renum mundial. Integradas armonicamain en la natira selvadia contribueschan las lingias da viafier e las construcziuns d’art a l’attracziun dal Grischun.

L’onn 1888 han ils piuniers da viafier grischuns realisà lur idea d’ina viafier da muntogna. Sin l’iniziativa da l‘Ollandais Willem-Jan Holsboer han els fundà la viafier a binaris stretgs Landquart-Tavau SA. Anc il medem onn vegn fatga l’emprima badigliada, il 1889 vegn averta la lingia da viafier Landquart – Claustra. Già il 1890 circuleschan ils emprims trens a vapur da Landquart a Tavau. Pli tard suondan ils trajects a San Murezzan, Mustér e Scuol-Tarasp. Grazia a las fusiuns cun la viafier d’Arosa e dal Bernina è creschida la rait da lingias.

Mo 25 onns pli tard era construida quasi l’entira rait da lingias da la Viafier retica. Cun ils onns è la Viafier retica sa sviluppada vinavant, è dentant adina restada fidaivla a ses intent da colliar ils pli bels lieus en las muntognas cun lingias da viafier fascinantas. Il tunnel dal Veraina ha ina lunghezza da 19 042 meters ed è vegnì avert il 1999 sco ultim engrondiment dal traject. Il 2008 ha la UNESCO recepì la lingia da l’Alvra e dal Bernina en il patrimoni mundial UNESCO.

Cronica

1889 Avertura dal traject Landquart – Claustra tras la viafier a binaris stretgs Landquart-Tavau (LT)
1890 Avertura dal traject Claustra – Tavau
1895 La LT sa numna a partir dad ussa «Viafier retica»
1896 Avertura dal traject Landquart – Tusaun
1903 Avertura dal traject La Punt/Reichenau – Glion
1904 Avertura dal traject Tusaun – San Murezzan
1907 Avertura dal traject Bellinzona – Mesocco
1908 Avertura dal traject Samedan – Puntraschigna
1909 Avertura dal traject Tavau – Filisur
1910 Avertura dal traject San Murezzan – Tirano (viafier dal Bernina)
1912 Cumpra da l’emprima locomotiva electrica
1912 Avertura dal traject Glion – Disentis/Mustér
1913 Avertura dal traject Bever – Scuol-Tarasp
1914 Avertura dal traject Cuira – Arosa (viafier Cuira – Arosa)
1922 Terminaziun electrificaziun da la VR
1930 Emprim viadi dal Glacier Express San Murezzan – Zermatt
1942 Fusiun da la VR cun la viafier Cuira-Arosa
1942 Fusiun da la VR cun la viafier Bellinzona-Mesocco
1943 Fusiun da la VR cun la viafier dal Bernina
1973 Introducziun dal Bernina Express
1979 Relaziun cun il Hakone-Tozan-Railway (Giapun)
1982 Avertura dal tunnel da basa Furca (colliaziun da tut onn Glacier Express)
1989 La VR festivescha ses giubileum da 100 onns. Per festivar l’onn survegn la VR ina nova cumparsa ed ils trens èn uss cotschens
1997 L’electrificaziun dal traject Cuira - Arosa vegn midada da 2 400V current cuntinuà sin 1 100V current alternant
1999 Avertura dal traject Claustra - Lavin/Susch (tunnel dal Vereina cun transport d‘autos) – emprima prolungaziun da traject dapi il 1914
2003 Serrada dal traject  Bellinzona – Mesocco
2008 Las lingias da l’Alvra e dal Bernina vegnan recepidas en la glista dal patrimoni mundial UNESCO